Het roer gaat om bij Funda!

maar wat kun je hier als makelaar nu mee?

Of het roer echt om gaat dat isnog even afwachten met de nieuwe CEO Quintin Schervernels aan het roer. Wie de berichtgeving de laatste tijd heeft gevolgd kan in ieder geval de conclusie trekken dat het op zijn minst roerig is bij de grootste huizensite van Nederland waarvan de NVM de grootste aandeelhouder is.

Het is roerig omdat er niet alleen een nieuwe CEO is aangesteld, de volledige raad van commissarissen stapte op, de aanleiding daarvan kent meerdere versies. Zo valt te lezen dat er uiteenlopende opvattingen over de rol van de meerderheidsaandeelhouder en de RvC waren Tevens zouden de 3 leden het niet eens zijn met de wens van de NVM om de RvC uit te breiden naar 5 leden om meer deskundigheid binnen te halen om de groeiende concurrentie te lijf te gaan. Dat laatste is de officiële lezing van directeur deelnemingen Ivo Heukensfeldt van de NVM.

Feit is in ieder geval dat verschillen van inzicht ervoor zorgen dat het “rommelt” bij Funda. Niet onwaarschijnlijk is dat de echte aanleiding van buiten komt. Zo diende zich vorig jaar een grote Amerikaanse investeerder aan die een belang wilde nemen in Funda van 240 miljoen Euro Niet verwonderlijk gezien de extreem interessante verhouding tussen omzet en winst. Op een omzet van ruim 30,7 miljoen Euro bleef een netto winst over van 8,6 miljoen Euro. De directie besloot echter om de aangesloten leden van de NVM niet te informeren. Hoe is het nu mogelijk met dergelijke cijfers dat er nauwelijks innovatie zichtbaar is in een snel veranderende markt? Daar zou ik mij als lid van de RvC ook zorgen over maken!

Ook vreest de NVM de concurrentie op de online huizenmarkt van nieuwe spelers en banken als de ING en Rabobank. Die brachten online tools op de markt waardoor consumenten elkaar theoretisch kunnen vinden in de nabije toekomst zonder tussenkomst van de makelaar.

Wat betekent dit nu voor u als makelaar?

Plaatsing op Funda is al een tijdje niet meer een “unique selling point” van de NVM-leden. Het ergste dat er kan gebeuren is dat er voor de plaatsing betaald moet worden wanneer de huizenwebsite in andere handen valt. Een basisplaatsing kan nu immers gratis plaatsvinden uit de positieve resultaten van Funda zoals hierboven beschreven. Een nieuwe aandeelhouder zou hier wel eens verandering in kunnen brengen.

En wat als er nieuwe spelers op de markt komen die kopers en verkopers met elkaar in contact kunnen brengen? Is de rol van de makelaar dan uitgespeeld? Welnee! Er komt veel meer bij kijken dan alleen elkaar weten te vinden. Lang niet alle consumenten zullen dan ook in staat zijn een prijs vast te stellen, te onderhandelen en de transactie juridisch af te handelen. We kiezen er toch ook niet allemaal voor om zelf ons huis zelf te schilderen? En zo is het ook met makelaarsdiensten. Wat we wel zien is ontwikkeling waarbij de dienstverlening steeds meer wordt afgestemd op de wens van de klant. Maatwerk dus. En dat betekent voor u als makelaar dat dit wel het moment is om nog eens naar uw toegevoegde waarde en dienstenaanbod te kijken. Bent u al klaar voor de toekomst?

Bekijk hier onze sessie “Uw dienstenaanbod klaar voor de toekomst”


De Toekomst vd Makelaardij, Printerweg 10, 3821 AD Amersfoort
E-mail: info@detoekomstvandemakelaardij.nl, Telefoon: +31 33 462 65 81
KvK: 30145022 BTW nr.: NL806662529B01


Algemene voorwaarden - Privacybeleid - Nieuwsbrief

Wij accepteren de volgende betalingsmethode

© 2019 Alle rechten voorbehouden